سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین مطالب سنگ شناسی

انگشتر مردانه یاقوت را چگونه شناسایی کنیم؟

انگشتر یاقوت کبود?

روش تشخیص انگشتر مردانه یاقوت اصل از بدل


امروزه بیشترین یاقوت‌های ستاره مصنوعی یا ترکیبی هستند. یکی‌ از نشانه‌ها برای‌ تشخیص‌ انگشتر مردانه یاقوت‌ اصل‌ از بدل‌ آن است‌که‌ سنگِ‌ اصل، اشعه‌ فرابنفش‌ را از خود عبور می‌‌دهد اما انواع‌ مصنوعی‌ این‌ ویژگی‌ را ندارند.

در درجه بندی کیفیت و ارزش انگشتر مردانه یاقوت‌ چهار عامل، رنگ، پاکی، برش و وزن مهم تأثیر گذار هستند.

 


در حقیقت رنگ مهمترین فاکتور در قیمت گذاری کانی‌های رنگی و انگشتر مردانه یاقوت‌ است. برای مثال انگشتر مردانه یاقوت‌ قرمز می‌تواند دارای رنگ قرمز، نارنجی یا قرمز مایل به بنفش باشد ولی بهترین رنگ یاقوت قرمز، رنگ قرمز خالص همراه با مقدار کمی از رنگ بنفش است که به آن یاقوت دانه اناری سرخ می‌گویند.


باید توجه داشت که قیمت یاقوت قرمز هنگامی که رنگ قرمز یاقوت همراه با رنگ بنفش، نارنجی و یا حتی قهوه‌ای باشد، کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر رنگ قرمز یاقوت باید از غلظت خوبی برخوردار باشد زیرا پایین بودن غلظت رنگ باعث تغییر رنگ قرمز به رنگ صورتی می‌شود که قیمت آن کمتر است.


پاکی سنگ به معنای خالی بودن سنگ از هرگونه ناخالصی‌های درونی و مشکلات سطحی است به عبارتی همانند دیگر سنگ‌های گرانبها یاقوت، هر چه پاکتر باشند به قیمت آن افزوده می‌شود زیرا وجود ناخالصی‌ها در سنگ نه تنها از زیبایی آن می‌کاهد بلکه در شفافیت، استحکام و رنگ سنگ تأثیرگذار است. دقت داشته باشید که انگشتر مردانه یاقوت‌ پاک، بسیار کمیاب بوده و از قیمت بسیار زیادی برخوردار است.


برش یکی دیگر از نکات مهم در تشخیص انگشتر مردانه یاقوت‌ است به همین خاطر اگر یاقوتی با دقت بسیار برش خورده باشد می‌تواند دارای رنگ و جلای بهتری باشد. بنابراین در هنگام خرید انگشتر مردانه یاقوت‌ ‌ باید به شکل هندسی، سنگ برش خورده توجه شود تا به صورت کامل قرینه باشد. یعنی اگر برش سنگ مورد نظر گرد است باید لبه‌ها کاملاً گرد باشد و تمام صفحات برش خورده بر روی سنگ از نظم و ترتیب خاصی پیروی کنند در غیر این صورت از بهای سنگ کاسته می‌شود.


وزن عامل مهمی در ارزش گذاری یک سنگ است. انگشتر مردانه یاقوت‌ نیز مانند سایر گوهرها بر اساس قیراط ارزش گذاری می‌شود.


انگشتر یاقوت?

یاقوت مصنوعی


امروز به دلیل کمیابی یاقوت‌های طبیعی با کیفیت، صنعت ساخت مصنوعی و بهسازی این گوهر در جهان پیشرفت چشمگیری داشته است. یاقوت مصنوعی "synthetic corundums" برای نخستین بار توسط آگوست ورنیوال شیمیدان فرانسوی ساخته شد. او فرآیند ذوب- شعله را برای تولید یاقوت‌های ارزان قیمت در سال 1886 اختراع کرد. صنعت ساخت یاقوت‌های مصنوعی از سال 1902 آغاز و به صنعت جواهرسازی راه یافت. این نوع یاقوت‌ها دارای خواص فیزیکی و نوری، ترکیب شیمیایی و ساختمان کریستالی یکسان با نمونه‌های طبیعی خود هستند و جداسازی آنها از نمونه‌های طبیعی از روی ناخالصی‌‎های آن‌ها در لابراتوارهای گوهرشناسی میسر بوده و گاهی این کار توسط گوهرشناسان و در بعضی از نمونه‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد و از آنجایی که سنگ‌های مصنوعی از قیمت کمتری برخوردار هستند حتماً قبل از خرید از اصالت آنها باید اطمینان حاصل شود.


صنعت بهسازی یاقوت به قرن‌ها پیش مربوط است ولی در سال‌های اخیر سرعت چشمگیری در ابداع روش‌های جدید بهسازی یاقوت دیده می‌شود.


بهسازی یاقوت‌ها به دلایلی نظیر: افزایش، کاهش و یا تغییر رنگ در سنگ؛ افزایش بیشتر شفافیت در سنگ؛ افزایش استحکام بیشتر سنگ؛ بوجود آوردن پدیده ستاره‌ای در یاقوت‌ها و یا از بین بردن آن صورت می‌پذیرد.


البته کریستالهایی که مورد بهسازی قرار گرفته‌اند شاید از زیبایی و استحکام خوبی برخوردار باشند ولی باید با ذکر نام کریستال بهسازی شده و با قیمت پایین‌تر ارائه شوند و نه به عنوان سنگ‌های طبیعی با قیمت‌های گزاف.برای روشن‌تر یا تیره‌تر کردن رنگ کریستال یاقوت کبود برای اینکه در بازار جهانی با قیمت بیشتری به فروش برسند از حرارت استفاده می‌شود.


شما هموطنان عزیز می توانید برای مشاهده و خرید نگین فیروزه به سایت زرسی مراجعه فرمایید.