سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین مطالب سنگ شناسی

چگونه پس از خرید انگشتر فیروزه مردانه از آن نگهداری کنیم؟

انگشتر فیروزه

راهنمای نگهداری از انگشتر فیروزه 

تمام انگشتر های فیروزه  فارغ از جنس و کیفیت آنها، نیاز به مراقب اصولی دارند.

خرید انگشتر فیروزه مردانه مهمترین خطری که فیروزه را تهدید می کند ایجاد خراش روی سنگ فیروزه و نفوذ مواد اسیدی و قلیایی به این سنگ می باشد. سنگ فیروزره هر چه قدر خوش رنگ و گران قیمت باشد باز هم باید تحت شرایط خاصی نگهداری شود. تا دچار آسیب نشود. در زمان استفاده باید مراقب بود تا این سنگ زیبا در معرض مواد قلیایی و اسیدی غلیظ قرار نگیرد.

نگین فیروزه به جهت سست بودن دارای خلل و فرج های زیادی می باشد. موادی که دارای غلظت و پایداری هستند و زمان زیادی لازم دارند تا شسته شوند مثل: مواد شیمیایی ،عطر،ادکلن،کرم های آرایشی،روغن و... که روی سنگ باقی می مانند از حفره های ملکولی وارد فیروزه شده و به مرور به آن آسیب می رسانند.

پس از خرید انگشتر فیروزه مردانه رعایت چند نکته ساده کافیست تا شما هم بتوانید از انگشتر فیروزه خود به خوبی نگهداری نموده و از خواص بیشمار آن بهره مند شوید.

نکته اول در مورد نگهداری انگشتر فیروزه : انگشتر فیروزه مردانه اگر به مدت طولانی در معرض نور شدید یا حرارت قرار بگیرد دچار رنگ پریدگی و در نتیجه کم ارزش شدن کانی میشود

 نکته دوم در مورد نگهداری سنگ فیروزه : فیروزه خاصیت جذب کنندگی مایعات و روغن را دارد، و این مواد باعث رنگ پریدگی و خراب شدن سنگ می شوند. اگر چربی یا فیروزه مالیده شود، خلل و فرج را پر کرده و به تدریج گرد و غبار موجود در هوا بوسیله ذرات چربی جذب شده و جلای فیروزه را از بین می برد. چنانچه اثر نفوذی ذرات روغن عمیق باشد، ممکن است کانی خاصیت جلاپذیری و صیقل مجدد را هم از دست بدهد. پس در خرید انگشتر فیروزه مردانه به شدت دقت فرمایید.

نکته سوم در مورد نگهداری سنگ فیروزه : فیروزه در برابر برخی مواد شیمیایی حساس است و باید از آنها دور بماند. مثلا چربی، اسید، عطر و ادکلن، کرمهای آرایشی و ... برای فیروزه مضر هستند و اگر فیروزه در مدت زمان طولانی با آنها در تماس باشد، صدمه خواهد دید و رنگ آن عوض می شود. نکته قابل توجه اینجاست که اگر فیروزه در اثر تماس با مواد شیمیایی صدمه ببیند و رنگ آن تغییر کند، دیگر اصلاح نشده و قابل ترمیم نیست.

انگشتر فیروزه

اگر فیروزه شما با هر یک از این موادروغن بر سطح فیروزه مالیده شود، خلل و فرج را پر کرده و به تدریج گرد و غبار موجود در هوا بوسیله ذرات چربی جذب شده و جلای فیروزه را از بین می برد. چنانچه اثر نفوذی ذرات روغن عمیق باشد، ممکن است کانی خاصیت جلاپذیری و صیقل مجدد را هم از دست بدهد.

اگر فیروزه شما با هر یک از این مواد تماس پیدا کرد می بایست سنگ فیروزه را به آرامی و به خوبی با آب ولرم بشویید.

نکته چهارم در مورد نگهداری سنگ فیروزه : بعضی اوقات فیروزه را داخل آب قرار می دهند تا رنگ زیباتری بگیرد که صحیح است و باعث روشن شدن رنگ فیروزه می شود.ولی حدود بیست ساعت که در معرض هوا قرار گیرد رطوبت خود را از دست می دهد و خشک می شود و به رنگ اول باز می گردد.

در بعضی از مواقع هم دیده می شود فیروزه های گران قیمت را که داخل آب قرار داده اند. بعد از خشک شدن یک خط زردرنگ دور و حاشیه آن ایجاد می شود که هرگز پاک نشده و قطعا به از ارزش فیروزه کاسته می شود.

 

نکته پنجم در مورد نگهداری سنگ فیروزه : فیروزه نیشابوری اگر در شرایط مناسب نگهداری شود هرگز خراب،فاسد و چرب نمی شود.اما فیروزه های آمریکایی در برخی از موارد از فیروزه نیشابوری هم خوش رنگ تر می شود که در صورت نگهداری ناصحیح ممکن است بعد از مدتی ترک ترک شده و خط های سفید رنگی روی آن ظاهر می شود که نشان دهنده فساد فیروزه است.

نکته ششم در مورد نگهداری سنگ فیروزه : سطح شکل فیروزه صدفی است. فیروزه در شعله حرارت تیره رنگ می شود و رنگ شعله را به علت وجود مس، سبز یا آبی می کند. اگر فیروزه را در لوله بسته قرار داده، حرارت زیادی به آن بدهیم آب تبلور فیروزه جدا شده، اثر آن بر دیواره لوله = ایش ظاهر می شود و کانی به تیرگی می گراید.

 

 

شما هموطنان عزیز می توانید برای مشاهده و خرید انگشتر فیروزه مردانه به سایت زرسی بزرگترین و برترین ویترین آنلاین طلا و جواهر مراجعه فرمایید